Bijlage 1. Jeugdhulp
- Stijging zorgkosten jeugdhulp
- Zorg in natura jeugd (ZIN)
De kosten voor jeugd via ZIN zijn de afgelopen jaren gestegen, in 2018 fors ten opzichte van 2017, voor 2019 weinig afwijkend ten opzichte van 2018. Opmerkelijk hierbij is dat het aantal jeugdigen in zorg niet is gestegen, maar dat sprake is van een meer complexe zorg en langere zorgduur. De prognose wordt goed in de gaten gehouden. De kosten voor ZIN in Voorschoten zijn licht lager dan vorig jaar : 50.000 (los de indexatie die verderop staat).
Vooralsnog ramen we als gevolg van autonome ontwikkelingen € 50.000 minder.
De regionale tarieven jeugdhulp ZIN 2020 in de overbruggingsovereenkomsten zijn geïndexeerd met de rijksbijdrage OVA 4,9% ten opzichte van de tarieven in 2018 en 2019. Als wordt uitgegaan van recente prognoses van de kosten over 2019 en het aandeel van Voorschoten in het regionale zorggebruik, moet rekening worden gehouden met een bedrag van € 250.000 voor 2020 en € 350.000 2021 meer.
- Persoonsgebonden budget jeugd (pgb jeugd)
De ontwikkelingen persoonsgebonden budget kennen een stijging; het aantal budgethouders lijkt redelijk constant, maar de omvang van het gemiddelde budget per budgethouder stijgt (meer complexe zorgvragen).
Gezien het feit dat de tarieven voor professionele zorg via een PGB zijn gebaseerd op een % van de tarieven ZIN en dat deze voor 2020 zijn geïndexeerd, valt een lichte stijging te verwachten. Het is vanwege het maatwerk dat wordt geleverd, niet in te schatten wat de financiële implicaties precies zijn, maar waarschijnlijk gering.
Voor de begroting ramen we een verhoging van de lasten voor PGB van € 110.000.
- Inzet jeugdhulp via lokale jeugdteam CJG Voorschoten en VVE
Als flexibele schil rond het CJG Voorschoten en Voorschoten Voor Elkaar wordt intensieve ambulante gezinsbegeleiding door Cardea ingezet. Dit levert een waardevolle bijdrage aan de lokale zorgstructuur, vooral vanwege de expertise veiligheid. Binnen de beschikbare formatie kan de casuïstiek net worden opgevangen.
In de begroting 2020 is € 320.000 ruimte beschikbaar voor jeugdhulp in het lokale jeugdteam. Omdat een jeugd ggz partij zich in 2019 heeft teruggetrokken uit de samenwerking met het jeugdteam, is er ruimte in de begroting 2020 beschikbaar. Deze wordt ingezet voor een pilot jeugd ggz expertise in de toegang die wordt uitgevoerd door Voorschoten Voor Elkaar waar de toegang is belegd (zie ook punt 4.).
Er is een drie jarig contract tegen dezelfde voorwaarden tot en met 2020. Voor 2021 en verder moet een nieuwe inkoop worden uitgevoerd. Gezien de verwachte ontwikkelingen op het gebied van kostendekkende en reële tarieven zoals aangegeven onder punt 3, wordt voor 2021 een lichte stijging van de kosten voorzien.
De omvang van de financiële gevolgen zijn waarschijnlijk beperkt maar nu nog niet precies in te schatten.
- Overige individuele voorzieningen jeugd
De afgelopen periode zijn de uitgaven voor overige voorzieningen jeugd gestegen. Dit wordt veroorzaakt door dat meer jeugdigen gebruikmaken van vervoer in het kader van de Jeugdwet (zittend ziekenvervoer jeugd ggz, vervoer naar onderwijs-zorgcombinatie of bijvoorbeeld zorgboerderij). Daarnaast wordt er meer maatwerk geleverd (divers, bijvoorbeeld inzet opvang kinderdagverblijf ter ontlasting).
Wij ramen hogere kosten van € 50.000.
- Uitkomst spoedappel rechtszaak inkoop jeugdhulp 2020 en verder en ontwikkeling landelijke tarieven
De inkoop jeugdhulp op basis van een resultaatgericht stelsel zijn voorlopig stopgezet als gevolg van de uitspraak in de rechtszaak tegen de tarieven inkoop jeugdhulp 2020 en verder. Er is een spoedappel ingediend, dat naar verwachting in juni 2020 wordt behandeld en uitspraak volgt later.
In de Kamerbrief ‘naar een betere organisatie van jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering’ van november 2019 heeft de minister naar deze rechtszaak verwezen. Hij heeft aangegeven dat er moet worden gestreefd naar faire tarieven. De tarieven moeten in overeenstemming worden gebracht met de Jeugdwet, zodat de tarieven (alsnog) kostendekkend en reëel worden. Ook heeft de rechter uitgesproken dat indexering moet worden meegenomen in de tarieven en dat dit zichtbaar en volledig moet gebeuren. Onderdeel van een fair tarief zijn dus ook afspraken over indexatie (loon- en prijsbijstelling). Hierbij moet worden meegenomen dat, gezien de afgelopen periode afgesloten Cao’s in diverse sectoren als bijvoorbeeld onderwijs en ziekenhuizen, ook valt te verwachten dat andere Cao’s in de zorg een stijging van de loon- en prijskosten met zich meebrengen. De omvang van de financiële gevolgen is op dit moment nog niet in te schatten.
2. kosten jeugdbescherming en jeugdreclassering (Gecertificeerde Instellingen)
In het kader van deze Kamerbrief hebben de (bovenregionale) regio's voor de Gecertificeerde Instellingen de opdracht gekregen verbeterplannen op te stellen voor 1 mei 2020. In het kader van de ontwikkelde verbeterplannen wordt uitgegaan van vermindering van de caseload en indexatie van de tarieven. De financiële
consequenties daarvan zijn een toename van de kosten van € 13.000 in 2020 en
€ 35.000 in 2021 (€ 25.603 incidenteel en € 9.027 structureel).
3. Verwachte investeringen toegang en voorveld jeugd
De afgelopen periode is de aandacht uitgegaan naar de transitie en de verdere inrichting van het jeugdhulpstelsel. Nu richt de aandacht zich steeds meer op de doorontwikkeling hiervan. Om lokaal meer sturing te geven aan jeugd, is duidelijk dat de focus zich meer moet richten op de toegang, lichte jeugdhulp en preventie. Als eerste stap is voor wat betreft de doorontwikkeling van toegang met Voorschoten Voor Elkaar een pilot gestart om expertise jeugd ggz in te zetten in 2020. De kosten hiervan worden voorlopig ten laste van het budget inzet jeugdhulp via lokale jeugdteam Voorschoten gebracht. Er volgt overleg met alle betrokken partijen wat nodig is aan maatregelen en wat dit vraagt aan eventuele investeringen.
De omvang van de financiële gevolgen is op dit moment nog niet in te schatten.
4. ontwikkelingen Corona crisis
Als gevolg van de Corona crisis worden verschillende ontwikkelingen verwacht. Aan de ene kant wordt verwacht dat jeugdhulpaanbieders extra kosten maken als gevolg van volgen noodzakelijke maatregelen RIVM en mogelijk uitval van zieke medewerkers. Aan de andere kant wordt verwacht dat jeugdhulpaanbieders minder of juist meer omzet maken. Minder omzet wordt verwacht omdat sommige cliënten als gevolg van angst zorg mijden, of omdat zorg moet worden stopgezet als gevolg van maatregelen RIVM (dagbesteding bijvoorbeeld). Meer omzet wordt verwacht omdat cliënten extra zorg nodig hebben, omdat bijvoorbeeld dagbesteding wordt stopgezet, of juist doorstroming in zorg wordt belemmerd. De ontwikkelingen worden gevolgd in samenwerking met de Serviceorganisatie Jeugdhulp Haaglanden. Daarbij wordt rekening gehouden met afspraken die door het Rijk en VNG worden overeengekomen.
Op basis van bovenstaande ontwikkelingen verwachten we m.b.t. de kosten jeugdhulp voor 2020 een bedrag van € 373.000 bij te moeten ramen (taakveld en 6.72 en 6.82). Voor de jaren er na worden de financiële effecten in de kadernota meegenomen.
Bijlage 2. Financiële effecten coronacrisis
Informatiebrief
Datum:18 mei 2020
Onderwerp: Financiële effecten coronacrisis
Bijlage(n): -
Geachte Raad,
In deze informatiebrief informeren wij u voor de eerste maal over de financiële effecten van de
coronacrisis op de begroting 2020 van de gemeente Voorschoten. De bekende effecten
betekenen een negatief effect op de begroting van ca € 42.000 als de crisis drie maanden duurt.
Duurt deze zes maanden, dan is het effect € ca 98.000. De kans is reëel dat dit bedrag in de
nabije toekomst nog fors stijgt als gevolg van het bieden van gemeentelijke steun aan
organisaties en inwoners die door de coronacrisis in financiële problemen komen en daartoe
hulp bij de gemeente zoeken. Veel is echter nog onzeker. Dat geldt ook voor het effect van de
crisis op de lange termijn. Er is sprake van voortschrijdend inzicht. Wij zullen in een volgende
brief meer informatie kunnen geven. Een goede verwerking van de gevolgen in de lopende
begroting kan daardoor pas bij najaarsnota plaatsvinden, zo verwachten wij.
Inleiding
De coronacrisis raakt iedereen in Voorschoten. Allereerst de personen die ziek zijn geworden, of
de nabestaanden van personen die als gevolg van COVID19 zijn overleden.
Maar ook de door het rijk getroffen maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan
hebben de afgelopen weken een grote impact gehad op de inwoners van Voorschoten. Ook de
ondernemers zijn door de crisis geraakt. De gedwongen sluiting van restaurants en cafés, de
sluiting van theaters, bioscopen en het verbod op evenementen betekent voor veel
ondernemers een gemis aan omzet en inkomsten over de afgelopen periode. De op 6 mei
gepresenteerde “routekaart” met daarin de geleidelijke afbouw van de coronamaatregelen biedt
voor hen hoop, maar er blijft sprake van grote onzekerheid. Alles is er nu op gericht om de
eerste effecten van de crisis op te vangen. Er moet echter ook na worden gedacht over hoe het
nieuwe “normaal” er voor de (middel)lange termijn uit komt te zien en wat dit voor de inwoners
van Voorschoten betekent.
Financiën onder druk
De coronacrisis is ook van invloed op de begroting 2020 van de gemeente Voorschoten. Deze
crisis komt juist in een periode waarin de gemeentelijke financiën over het algemeen toch al
onder druk staan als gevolg van:
· Rijkskortingen op het beschikbare jeugdzorgbudget (terwijl wij aan de andere kant een
stijging van de zorgvraag zien).
· Een mogelijke onverwachte verlaging van het gemeentefonds omdat de rijksuitgaven de
laatste jaren achterbleven.
· De onzekerheid over de effecten van de herijking van het gemeentefonds.
Onzekerheden
De effecten op het lopende begrotingsjaar van Voorschoten zijn merkbaar op verschillende
domeinen van de begroting. Deze worden bepaald door de hoogte van de extra kosten die
optreden als gevolg van de crisis en door de hoogte van de gederfde baten. De omvang hiervan
wordt beïnvloed door een drietal factoren:
1. De duur van de crisis en de duur van de getroffen maatregelen in Nederland en het
buitenland.
2. De gevolgen van de crisis op de lange termijn.
3. De hoogte van de tegemoetkomingen van het Rijk en overige stimuleringsmaatregelen.
Ad.1 Op 6 mei is een “routekaart” gepresenteerd met daarin de geleidelijke afbouw van de
coronamaatregelen. De routekaart start op 11 mei en eindigt vooralsnog op 1 september. Deze
planning is echter wel met de randvoorwaarde dat de cijfers over de ziekenhuisopnames en
intensive care bedden onder controle blijven. De kans bestaat dan ook dat de versoepeling op
een zeker moment wordt uitgesteld of teruggedraaid. Deze randvoorwaarden betekenen dat er
vooralsnog sprake blijft van grote onzekerheid en dat het moeilijk in te schatten is wat
uiteindelijk het effect zal zijn van de crisis op de begroting 2020 van de gemeente Voorschoten.
Ad.2 De economische gevolgen van de crisis op de lange termijn zijn nog niet in te schatten. Dit
is natuurlijk allereerst afhankelijk van de duur van de crisis (deze is op zijn beurt weer
afhankelijk van hoe het virus zich ontwikkelt en vooral wanneer er een vaccin beschikbaar is).
Het Centraal Planbureau heeft op 26 maart vier scenario’s geschetst, in drie van de vier
scenario’s is de economische neergang dieper dan in de crisis van 2008/2009. Er wordt net als
destijds gesproken over mogelijk herstel van de economie in de vorm van de letters V of W,
waarbij de economie in het eerste geval na een recessie weer herstelt en in het tweede geval
nog een tweede dip zal doormaken.
Ad.3 Het Rijk heeft forse steunmaatregelen voor zelfstandigen en het bedrijfsleven ingevoerd.
De roep om aanvullende maatregelen voor andere organisaties en voor decentrale overheden
wordt luider. Zo heeft het rijk noodpakketten van € 300 miljoen aan de culturele sector en van
€ 110 miljoen aan sportverenigingen ter beschikking gesteld. De VNG is met het rijk
overeengekomen dat gemeenten voor de uitgaven die zij in het kader van corona moeten doen
en voor de derving van de inkomsten worden gecompenseerd. De afspraak is gemaakt dat zo
snel mogelijk een eerste deel van deze compensatie zal worden uitgekeerd. In de meicirculaire
2020 zullen gemeenten geïnformeerd worden over (het proces van) de gesprekken over
compensatie.
Opsomming effecten
Het effect op de begroting 2020 van de gemeente Voorschoten en de mate van compensatie
door het rijk is op dit moment niet volledig in te schatten. Toch wil het college u, ondanks de
genoemde onzekerheden, een eerste beeld geven van de financiële effecten van de coronacrisis.
In de tabel op pagina 4 geven wij een samenvatting van effecten die wij op dit moment zien.
Hierin wordt het effect van de crisis beschreven wanneer de huidige crisis drie maanden resp.
zes maanden duurt. Een uitgebreide toelichting op de verschillende punten vindt u onder deze
tabel. Wij kunnen op dit moment nog geen inschatting maken van de kosten van het “1,5 meter
proof” maken van o.a. het Klantcontactcentrum (KCC) en de aanpassing van de huisvesting van
de WODV. Deze kosten laten wij in deze informatiebrief dan ook buiten beschouwing.
Toelichting op de tabel:
Van een aantal posten is op dit moment wel al redelijk in te schatten wat het financiële effect op
de lopende begroting 2020 van Voorschoten is. Dit zijn lagere inkomsten en hogere uitgaven als
gevolg van:
1. De maatregelen die het college heeft genomen ter ondersteuning van het bedrijfsleven.
U bent hierover in diverse informatiebrieven geïnformeerd.
2. geschatte extra inhuur als gevolg van de coronacrisis bij de WODV.
3. Hogere kosten afvalverwerking.
Ook is er sprake van lagere uitgaven ivm lagere bevoorschotting leerlingen- en
doelgroepenvervoer.
Bovenstaande punten leiden tot een negatief effect op de begroting 2020 van € 41.621 als de
crisis en de maatregelen drie maanden duren. Als deze maatregelen zes maanden duren en het
college besluit de door haar getroffen maatregelen met drie maanden te verlengen, dan stijgt
dit bedrag naar € 98.242.
In aanvulling hierop is er nog een aantal negatieve effecten waarvan de hoogte nog onzeker is.
Bijstandsvolume
Het wekelijkse aantal aanvragen voor bijstandsuitkeringen is niet gestegen na het begin van de
intelligente lockdown van half februari. Hoe dit aantal zich ontwikkelt is afhankelijk van een
eventuele verlenging van de TOZO regeling, het tweede pakket steunmaatregelen dat een dezer
dagen bekend wordt gemaakt en de ontwikkeling van de (wereld)economie. Op langere termijn
bestaat het risico dat de lokale ontwikkeling van het bijstandsvolume in negatieve zin afwijkt
waardoor de rijksbijdrage tekort schiet.
Toerismebelasting
Een ander negatief effect op begroting van de gemeente Voorschoten betreft de– voor zover het
zich nu laat aanzien – daling van de inkomsten uit toerismebelasting. In de begroting 2020 is €
160.000 geraamd aan inkomsten. Afhankelijk van de duur van de huidige maatregelen betekent
dit een mogelijke inkomstenderving van 20% a 30% tot wel 50 a 80%.
Gemeenschappelijke Regelingen
Gemeente Voorschoten maakt deel uit van een aantal Gemeenschappelijke Regelingen (GR),
zoals de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (GGD), de
Veiligheidsregio Hollands Midden en Inkoopbureau H10. Mogelijk zorgt de coronacrisis ook bij
deze GR’s voor een toename van de uitgaven. Deze zullen mogelijk worden doorbelast aan de
deelnemende gemeenten. Vrijwel zeker zal dit het geval zijn bij de GGD (tenzij hier compensatie vanuit het rijk tegenover staat). Op dit moment is nog niet bekend om welk bedrag het gaat.
Conclusie
De korte termijn gevolgen voor de begroting van Voorschoten zijn nog beperkt, maar er is een
groot aantal onzekerheden zoals het aantal organisaties dat hulp nodig blijkt te hebben van de
gemeente. Op de langere termijn betekent een mogelijke (forse) stijging van de werkloosheid
dat het beroep op de bijstand en armoedevoorzieningen zal stijgen. Dit zal consequenties
hebben voor de inwoners van Voorschoten. Wanneer de gemeenten niet voldoende
gecompenseerd worden door het Rijk zal de houdbaarheid van de gemeentefinanciën van
Voorschoten op de lange termijn mogelijk in gevaar kunnen komen en aanvullende maatregelen
vragen.
Vervolgproces
De bekende financiële effecten zullen worden verwerkt in de Voorjaarsnota. Half juni ontvangt u
opnieuw een informatiebrief met daarin een volgende update van de financiële gevolgen van de
coronacrisis. In de najaarsnota zullen wij, als er op dat moment meer duidelijk is over de
financiële effecten op de begroting en de compensatie door het rijk, deze effecten verwerken.
Vooralsnog worden de negatieve financiële effecten uit de lopende begroting betaald. Uiteraard
zullen voorstellen met financiële gevolgen in het kader van de Corona-crisis eerst aan de Raad
worden voorgelegd ter besluitvorming.
Ondanks de Corona-crisis zullen we de P&C cyclus zo goed mogelijk blijven vervolgen. Dit
betekent dat er vooralsnog geen aanleiding is om de planning van de voorjaarsnota en de
kadernota aan te passen. Mocht hier onverhoopt wel aanleiding voor zijn, zullen we hierover
natuurlijk zo spoedig mogelijk informeren.
Het proces van de jaarrekening 2019 verloopt volgens planning. De minister van BZK heeft
aangegeven, dat indien noodzakelijk, de termijnen van aanlevering van de jaarstukken bij de
provincie (als toezichthouder) worden aangepast. De provinciale toezichthouder is hiervan op de
hoogte. Indien de termijnen worden aangepast worden gemeenten hierover tijdig geïnformeerd.
Tabel: effecten coronacrisis op begroting 2020 gemeente Voorschoten
Financiële effecten coronacrisis
In het onderstaande wordt per programma waar mogelijk het financiële effect van de
coronacrisis beschreven. Dit doen wij in twee scenario’s: één in de situatie waarin de crisis en
de getroffen maatregelen drie maanden duren, de ander wanneer deze zes maanden duren. In
enkele gevallen wordt verwezen naar recente besluitvorming van het college. Hierover bent u al
via informatiebrieven geïnformeerd.
Programma 0 Bestuur
Legesinkomsten Klantcontactcentrum (KCC)
Op dit moment worden alleen noodzakelijke aanvragen van paspoorten en identiteitsbewijzen in
behandeling genomen. Rijbewijzen worden alleen verlengd wanneer zij binnen twee weken
verlopen. Huwelijken worden veelal uitgesteld. Als de huidige maatregelen drie maanden duren
bestaat de kans dat de lagere inkomsten in het najaar worden ingelopen en mogelijk extra inzet
van capaciteit nodig is. Als de maatregelen zes maanden duren dan zullen de lagere
legesinkomsten mogelijk pas in 2021 worden ingelopen.
Inhuur
In Voorschoten worden extra BOA’s ingezet voor handhaving in de openbare ruimte. Hiervoor
vindt inhuur plaats. Ook ten behoeve van de crisisorganisatie is ingehuurd. Voor drie maanden
betekent dit € 15.000 hogere uitgaven, voor 6 maanden € 30.000.
Legesinkomsten evenementen.
In Voorschoten is er geen sprake van evenementen die niet doorgaan en waarvoor leges zijn
betaald.
Programma 2 Verkeer en vervoer
Bebording en verkeersmaatregelen
Na de afkondiging van maatregelen van het kabinet zijn informatieborden in de gemeente
Voorschoten neergezet om inwoners er op te wijzen dat zij 1,5 meter afstand van elkaar
moeten houden. Ook zijn er op diverse plekken dranghekken neergezet om wegen af te sluiten
en zijn extra verkeersregelaars ingezet. Extra kosten voor drie maanden: € 6.500.
Programma 3 Economie
TOZO
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) biedt extra ondersteuning
als ondernemers financieel worden getroffen door de gevolgen van het coronavirus en aan
bepaalde voorwaarden voldoen. Deze regeling loopt vooralsnog tot 1 juni 2020 en biedt twee
vormen van ondersteuning: inkomensondersteuning en een lening voor bedrijfskapitaal. In
Voorschoten zijn er tot 26 april 32 aanvragen gedaan voor een lening voor berdrijfskapitaal en
412 aanvragen voor levensonderhoud. Leidschendam-Voorburg voert de regeling uit voor de
gemeente Voorschoten. Gemeenten worden volledig financieel gecompenseerd voor de
uitkeringskosten en uitvoeringskosten in het kader van de TOZO. Voorschoten heeft inmiddels
een tweede voorschot ontvangen van het rijk voor het uitvoeren van deze regeling (in totaal is
nu € 2,063 miljoen als voorschot ontvangen).
Het grote aantal aanvragen TOZO die voor de drie deelnemende gemeenten bij Leidschendam-
Voorburg binnenkomt vergt veel van de ambtelijke organisatie: intern wordt 12 FTE vanuit de
eigen organisatie ingezet op dit dossier en ook de provincie Zuid Holland stelt voor om met zes
medewerkers bij te springen. Verder is er onrust bij zelfstandige ondernemers die niet in
aanmerking komen voor de regeling. Om deze mensen toch te kunnen helpen wordt op dat
moment de volgende alternatieve oplossingen bekeken:
· Heeft de ondernemer een levensvatbaar bedrijf? Dan wordt gekeken of de reguliere Bbz
uitkomst biedt.
· Heeft de ondernemer onvoldoende inkomen om in zijn/haar levensonderhoud te
voorzien? Dan wordt bekeken of de Participatiewet en de hardheidsclausule daar
uitkomst biedt.
· Is de ondernemer geholpen met (tijdelijk) werk? Dan vragen we accountmanagers van
het WSP om de ondernemer voor te stellen op vacatures die openstaan (bijvoorbeeld bij
vitale processen waar mensen te kort komen).
· Daarnaast is het Rijk momenteel bezig met het uitbreiden van de Tozo naar AOW-gerechtigden
+ grenswerkers. Ten slotte wordt door het Rijk gewerkt aan een regeling voor flexwerkers.
Beide mogelijkheden zullen er aan bijdragen dat minder mensen tussen wal en schip rake
Overige rijksregelingen die niet via de gemeente lopen zijn:
1. Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS).
Ondernemers kunnen hiermee een directe ondersteuning krijgen van 4.000 euro belastingvrij
om hun omzetverlies door de coronacrisis gedeeltelijk op te vangen. Dit loopt via het rijk. Geen
financieel effect voor Voorschoten.
2. NOW
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). De NOW is bedoeld om
werkgevers die te maken hebben met omzetverlies tegemoet te komen. Hierdoor kunnen zij
hun werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen. De aanvraag verloopt
via het UWV. Geen financieel effect voor Voorschoten.
3. Uitstel betaling belastingen ondernemers, sportverenigingen en ZZP-ers.
Er zijn door het kabinet toezeggingen gedaan over uitstel van het betalen van rijksbelastingen
door ondernemers. Ook de lokale overheden is verzocht coulance te betrachten bij het betalen
van belastingen door ondernemers. Inmiddels heeft een grote groep ondernemers uit
Voorschoten een belastingaanslag van de BSGR ontvangen. De BSGR heeft besloten hen, op
verzoek, uitstel van betaling te verlenen tot 31 augustus 2020. In totaal hebben ondernemers in
Voorschoten voor € 67.000 uitstel aangevraagd. Het betreft hier uitstel van belastingheffing.
Dus deze maatregel heeft vooralsnog geen financiële consequenties. Pas wanneer bedrijven
failliet gaan en de vorderingen als oninbaar worden afgeboekt heeft dit op de langere termijn
financiële gevolgen.
Toerismebelasting.
Het college heeft besloten om de voorlopige aanslag toerismebelasting voor ondernemers naar
eind augustus te verplaatsen. De verwachting is dat het aantal toeristen dat in 2020 een bezoek
brengt aan Voorschoten door de coronacrisis sterk zal dalen. Hoeveel exact is afhankelijk van de
duur van de maatregelen die de overheid heef genomen. In de begroting is ruim € 160.000 aan
inkomsten toerismebelasting begroot. Wanneer de huidige maatregelen (inclusief gesloten
grenzen) drie a zes maanden duren dan is een voorzichtige inschatting dat de opbrengst aan
toerismebelasting in 2020 mogelijk een 20% a 25% tot 50% a 80% lager zal zijn dan begroot.
Precariobelasting.
In de periode van 1 maart tot en met 1 juni (3 maanden) zal de gemeente geen precariogelden
innen voor de terrassen van 11 ondernemers Dit betekent in deze drie maanden een
inkomstenderving van € 3.870.
Marktgelden
In verband met het niet toestaan van non-food kramen op de markt wordt voor 1 april tot 1 juni
geen marktgeld in rekening gebracht bij de betreffende 9 markt kooplui. Deze maatregel geldt
voor drie maanden, inkomstenderving is € 2.027.
Programma 4 Onderwijs
Leerlingenvervoer.
Van der Wijst Personenvervoer regelt het leerlingenvervoer in Voorschoten. Het college heeft
toestemming gegeven aan Van der Wijst om een factuur te sturen voor 80% van de gemiddelde
kosten van het leerlingenvervoer. Op deze manier kan het bedrijf (en zijn onderaannemers)
deze periode overbruggen. Dit betekent ongeveer € 15.000 lagere uitgaven voor drie maanden.
Noodopvang.
Gemeenten blijven verantwoordelijk voor het organiseren van noodopvang voor kinderen van
ouders met vitale beroepen en de kwetsbare kinderen (ook na 11 mei), al komt de afstemming
voor uitvoering meer bij kinderopvang en het onderwijs te liggen.
De avond, nacht en weekendopvang (t.b.v. kinderen van ouders in vitale beroepen) ligt onder
volledige regie van de gemeenten samen met de kinderopvang. De kosten voor de gemeenten
worden vergoed door het rijk.
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
Sport en cultuur.
· Sportverenigingen en culturele instellingen krijgen door de coronacrisis te maken met
forse tekorten in hun exploitatie als gevolg van de maatregelen van het kabinet. Vanuit
het college en rijk zijn er diverse ondersteuningsmaatregelen getroffen. Het college
heeft besloten dat zij coulant zal omgaan met subsidies waarvan de prestatie door de
coronacrisis niet is geleverd. Ook kunnen zij gebruik maken van de rijksregelingen zoals
de NOW en de TOZO. Het rijk heeft voor de culturele sector een noodpakket van € 300
miljoen ter beschikbaar gesteld. Op 1 mei presenteerde het rijk een steunpakket voor
sportverenigingen van € 110 miljoen. Het college houdt nauw contract met
verenigingen- en instellingen om in een vroeg stadium geïnformeerd te worden wanneer
instellingen onverhoopt in financiële problemen dreigen te komen, ondanks het feit dat
zij (mogelijk) in aanmerking komen voor steun vanuit de rijksoverheid. Op dit moment
komen de eerste verzoeken om steun bij het college binnen. Het college heeft kasteel
Duivenvoorde voordragen om steun te ontvangen uit het cultuur noodpakket. Met het
zwembad van Voorschoten voert het college gesprekken over de ontstane financiële
situatie van het zwembad. De Cultuurfabriek heeft een brief aan het college gestuurd
waarin zij schrijven dat de deelnemende organisaties in een 3 maanden scenario niet
financieel niet al te hard geraakt worden mits de gemeente coulant omgaat met de
verantwoording van de subsidie 2020. De gemeente is daartoe bereid. In een 6
maanden scenario verwacht de cultuurfabriek meer effecten. Het college is hierover in
gesprek en zal bij volgende brief daar op terug komen.
Programma 6 Sociaal Domein
In dit programma is het risico op kostenstijgingen het grootst. Denk aan kosten bijstand, H10
jeugdzorg en WMO. Ook is van belang welke kosten daadwerkelijk door het Rijk worden
gecompenseerd en op welke wijze dat gaan gebeuren.
Aanvraag bijstandsuitkeringen.
Het aantal aanvragen van bijstandsuitkeringen is in Voorschoten niet gestegen ten opzichte van
de periode voor de aankondiging van de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus. De
ontwikkeling op de langere termijn is volledig afhankelijk van een eventuele verlening van de
TOZO regeling na 1 juni 2020 en van het economische effect van de coronacrisis op de lange
termijn. Op langere termijn bestaat het risico dat de lokale ontwikkeling van het
bijstandsvolume in negatieve zin afwijkt waardoor de rijksbijdrage tekort schiet.
Continuïteit financiering aanbieders Wmo en Jeugd (looptijd tot 1 juni).
Het rijk en VNG hebben afgesproken dat overduidelijke meerkosten die zorgaanbieders maken
als gevolg van de coronacrisis en het opvolgen van de RIVM richtlijnen door het rijk aan de
gemeenten vergoed worden. Verder is afgesproken dat gemeenten haar contractuele
verplichtingen nakomen, ook als zorg op een andere wijze of niet uitgevoerd wordt door de
coronacrisis. Doel daarvan is de gevolgen van de coronacrisis voor de financiële positie in 2020
van deze zorgaanbieders zoveel mogelijk te neutraliseren. Het financiële effect op de begroting
van Voorschoten is vooralsnog nihil.
Doelgroepenvervoer.
De richtlijnen met betrekking tot het Coronavirus die het RIVM heeft afgegeven, hebben invloed
op de vervoersovereenkomsten binnen het sociaal domein. Ook voor de Regiotaxi Holland-
Rijnland. Door de richtlijnen is het vervoer in de eerste week van de maatregelen ingezakt met
ongeveer 35% minder ritten. Het college heeft besloten om maandelijks een voorschot van 80%
te verlenen. Dit betekent voor drie maanden € 8.400 lagere uitgaven.
Subsidies.
Het college heeft inmiddels een coulanceregeling voor subsidies vastgesteld. Dit betekent dat
het college coulant zal omgaan met subsidies waarvan de overeengekomen prestatie als gevolg
van de coronacrisis niet of slechts gedeeltelijk is geleverd.
Programma 7 Volksgezondheid en milieu
GGD en Veilig Thuis.
De kosten van de GGD stijgen explosief als gevolg van de bestrijding van het Coronavirus. De
exacte kosten zijn nog niet bekend. Ook het aantal meldingen bij Veilig Thuis zou kunnen
stijgen als gevolg van de quarantaine maatregelen. Hier is op dit moment nog geen inzicht in.
Het is nog niet duidelijk hoe de extra kosten van de GGD door het rijk gecompenseerd zullen
worden.
Afvalverwerking.
De bewoners van Voorschoten hebben de afgelopen periode gebruikt om hun zolder op te
ruimen. Dit betekent dat de hoeveelheid restafval dat de afgelopen maanden is aangeboden
sterk is gestegen. Ook het feit mensen vaker thuis zijn en thuis koken zorgt voor een groter
aanbod. Dit betekent dat de kosten in drie maanden € 30.000 hoger zijn dan normaal, als de
crisis zes maanden duurt vlakt dit af tot € 45.000
Programma 8 Wonen en bouwen
Bouwleges.
In Voorschoten zien wij vooralsnog geen daling van het aantal bouwaanvragen.
Met vriendelijke groeten,
Ch.B. Aptroot,
burgemeester
A. R. de Graaf
gemeentesecretaris
Deze brief is digitaal vastgesteld. Hierdoor staat er geen fysieke handtekening in de brief.