Raadsvoorstel
VOORBLAD | Voorstel aan de Raad |
Registratienummer: | Z/20/039619 |
Datum collegebesluit: Datum raadsvergadering: | dinsdag 9 juni 2020 |
Soort Voorstel: | Adviesnota |
Onderwerp: | Voorjaarsnota 2020 |
Portefeuillehouder: | Wethouder Cramwinckel |
Programma: | Diversen |
Kernboodschap: | Het college informeert door middel van de voorjaarsnota de raad over de voortgang van de begroting 2020. In deze rapportage worden afwijkingen gemeld over de eerste drie maanden van 2020. Daarmee wordt ook al getracht een verwachting over het resultaat van het jaar 2020 te geven. Op basis van deze voorjaarsnota stelt de raad de financiële kaders voor 2020 bij. |
Bijlagen: |
|
Beslispunten |
a. Het resterende investeringskrediet voor de Raadhuislaan ter hoogte van € 210.000 af te sluiten.
a. Het resterende investeringskrediet Nissan trail 201 ter hoogte van € 15.000 af te sluiten. |
Relatie met: |
|
Adviesnota aan de Raad
Onderwerp
Voorjaarsnota 2020
Inleiding
Deze voorjaarsnota betreft de eerste tussentijdse rapportage over 2020 in de nieuwe vorm waarbij wij meer aandacht besteden aan de voortgang op beleid. Door hieraan meer aandacht te geven hoopt het college dat het gesprek met de gemeenteraad over de P&C-documenten nadrukkelijker plaats gaat vinden over zowel de financiële voortgang als de inhoudelijke voortgang. In deze voorjaarsnota geven wij de stand van zaken weer over de uitvoering van de programmabegroting 2020 tot en met maart. Voor wat betreft de verwerking van financiële afwijkingen van de verwachte begrotingsuitvoering geldt het volgende principe. Omdat het pas drie maanden van het begrotingsjaar betreft stellen wij alleen voor wanneer de afwijking van de ramingen t.o.v. de begroting een hoge mate van zekerheid hebben, de begroting te wijzigen. In de gevallen dat de prognose nog beïnvloedbaar is, dan wel nog onzeker, zoals Corona, geven wij u in de najaarsnota 2020 een bijgestelde verwachting. De financiële wijzigingen staan onder het taakveld vermeld.
Algemeen Beeld voorjaarsnota
De voorjaarsnota 2020 heeft een nadelig effect van € 344.000 op de begroting. Uitgaande van het positieve beginsaldo van € 143.000 laat de begroting in deze fase na deze wijziging een tekort zien van €201.000. Dat is een gevolg van verschillende voor- en nadelen.
Het college realiseert zich dat de lopende begroting naar aanleiding van deze voorjaarsnota een negatief begrotingssaldo voor 2020 tot gevolg heeft. De gemeente wordt geconfronteerd met autonome ontwikkelingen waarvan de beïnvloedingsmogelijkheid klein is (b.v. jeugdzorg). Dat neemt niet weg dat het college in control is en maatregelen treft om de beheersing van processen waar nodig te verbeteren.
De belangrijkste afwijkingen in deze voorjaarsnota worden hieronder samengevat.
Voordelen
Gemeentefonds
In de begroting 2020 is rekening gehouden met negatieve structurele effecten van de voorgenomen herziening van de uitkeringssystematiek van het gemeentefonds. Hiervoor is een stelpost opgenomen ter hoogte van € 496.000 in 2020. De invoering is met een jaar uitgesteld tot 1 januari 2022. Op basis van huidige informatie gaan we er van uit dat er uiterlijk in de decembercirculaire 2020 een nieuw verdeelmodel wordt gepresenteerd dat vervolgens met ingang van 1 januari 2022 kan worden ingevoerd. Dit houdt in dat de genoemde stelpost voor 2020 in de voorjaarsnota volledig vrijvalt.
Rente
Daarnaast staan de rentetarieven aanhoudend en historisch laag, dit heeft een gunstig effect van € 144.000 in 2020 en tevens een effect van € 90.000 in 2021 e.v.
Dienst Werk en Inkomen
Deze dienst van de gemeente Leidschendam Voorburg voert voor onze gemeente regelingen uit op het gebied van werk en inkomen. De uitvoeringskosten van deze dienst Werk en Inkomen ( programma 6) dalen met €131.000 t.o.v. de ramingen.
Nadelen
Sociaaldomein/programma 6
Hier is een nadeel van € 456.000, waarvan € 373.000 voor Jeugdzorg. Dit betreft moeilijk te beheersen kostenposten, waarvoor de rijksbijdrage structureel achterblijft. We verwachten dat we m.b.t. de kosten jeugdhulp voor 2020 een bedrag van € 373.000 bij moeten ramen (taakveld en 6.72 en 6.82). Voor de jaren er na worden de financiële effecten in de kadernota meegenomen. In bijlage 1 is een analyse opgenomen van de ontwikkelingen en de maatregelen die we treffen.
WOB
Vanuit Juridische zaken wordt al enige tijd geconstateerd dat er sprake is van een toename aan WOB verzoeken, met name die voor de Rijnlandroute heeft een forse impact. Daarnaast is er momenteel sprake van een hoger percentage ziekteverzuim, waardoor achterstanden die al langere periode bestaan alleen maar groter worden. Op onderstaande wijzen wordt al enige tijd ingezet op het verlagen en beheersbaar houden van het aantal juridische kwesties. Om de huidige achterstanden weg te werken, in te zetten op de structurele toename van het aantal WOB verzoeken en de maatregelen te treffen om de aantallen juridische kwesties beheersbaar te houden worden incidentele hogere lasten verwacht van € 100.000 voor 2020.
Sportvelden
Het onderhoud van de sportaccommodaties en verschillende gemeentelijke werkzaamheden behorend bij de vervanging van kunstgrasvelden, c.q. het onderhoud van natuurgrasvelden, waartoe wij op basis van de huidige afspraken met de sportverenigingen gehouden zijn leveren in totaal een incidenteel nadeel op van € 95.000.
Uitvoering projecten
Op diverse projecten is een stijging van kosten te zien. Dat is soms aan externe factoren te wijten, en soms ook aan de interne organisatie. We besteden dan ook aandacht aan verbeterde sturing en beheersing van deze processen, zie hierna bij maatregelen algemeen.
Technische correcties
Wijzigingen op het gebied van verzekeringen panden en wijziging naar aanleiding de versnelling infrastructurele projecten (320K, onderdeel van de 382K) leiden tot wijzigingen op meerdere taakvelden. Vanwege de overzichtelijkheid worden deze wijzigingen niet in alle taakvelden apart toegelicht. De algemene toelichting is opgenomen in taakveld 0.3 (beheer overige gebouwen en gronden). De wijzigingen zijn wel opgenomen in de tabellen van de verschillende programma's/taakvelden en in het totaaloverzicht. De voorgestelde wijzigingen per programma worden hierna nader toegelicht, vervolgens treft u in het hoofdstuk financiën een recapitulatie van de voorgestelde wijzigingen aan. Budgettaire voordelen worden aangeduid met een +, budgettaire nadelen worden aangeduid met een -.
Maatregelen algemeen: sturing, beheersing en organisatieontwikkeling
In financieel opzicht bestaat een goed inzicht in het verloop van de financiële processen, binnen duidelijke spelregels. Dat neemt niet weg dat aandacht nodig blijft voor sturing en beheersing. Het bestuur van de werkorganisatie heeft op verzoek van en in samenspraak met het college daarom een aantal algemene maatregelen in gang gezet om te zorgen dat ambities, werkwijze en financiën van de organisatie beter op elkaar kunnen worden afgestemd. Het betreft:
- Vervullen van vacatures en belangrijke sleutelposities met behulp van een extern bureau;
- Het beter toebedelen van capaciteit aan Voorschoten respectievelijk Wassenaar;
- Het veranderen van de werkwijze van de organisatie naar meer opgavegericht werken en de aanwijzing van breed inzetbare medewerkers die projecten trekken over de grenzen van afdelingen heen;
- Het ontwikkelen van voorstellen om de bestuurlijke aansturing van de WODV te vereenvoudigen ( bedrijfsvoering gemeenschappelijke regeling), die ook de sturende en controlerende rol van de raad kan verbeteren;
- het invulling geven aan de routekaart Leidse regio door per domein te onderzoeken of en zo ja hoe de samenwerking met die regio voordelen biedt en het vervolgens aanpassen van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie. Een voorbeeld zijn de onderzoeken van het sociaal domein waarover de raad is geïnformeerd.
- Ook het werken met startnotities per opgave kan aan verbeterde sturing bijdragen en ook het maken van duidelijke keuzes wat wel en niet doen.
Relatie voorjaarsnota - kadernota
Verschillende financiële afwijkingen hebben een structureel effect en daarmee dus effect op de jaren 2021 en verder. Hierbij gaat het om autonome effecten die voortkomen uit het bestaande beleid. Onderwerpen waar een beleidskeuze is worden opgenomen in de kadernota. Het structurele effect wordt betrokken bij de kadernota, wanneer nodig vindt bijsturing hierop in de kadernota plaats. In het geval van deze voorjaarsnota is er sprake van een structureel negatief effect vanaf 2020.
Beoogd effect
Op basis van de cijfers over de eerste drie maanden wordt in de voorjaarsnota 2020 aangegeven in welke mate de begroting voor 2020 bijgesteld dient te worden en, voor zover het zich thans laat aanzien, de begroting voor 2020 gerealiseerd zal gaan worden. De programma's en projecten worden behandeld. Er wordt ingegaan op de over 2020 verwachte afwijkingen van in de begroting uitgesproken verwachtingen en indien de ontwikkelingen daar aanleiding toe geven wordt in voorkomende gevallen daar beleidsinhoudelijk verslag gedaan.
Het informeren van de raad over de geconstateerde ontwikkelingen en het verkrijgen van de benodigde wijzigingen van de budgetten.
Argumenten
1.1, 2.1, 3.1, 4.1, 5.1, 6.1 Bijstelling van de financiële kaders per programma is een verantwoordelijkheid van de raad (budgetrecht).
Alleen de raad is op basis van de gemeentewet bevoegd om de beschikbare middelen per programma aan te passen en middelen aan de reserves te onttrekken of toe te voegen.
1.2 Door bijstelling van de financiële kaders blijft de begroting actueel.
Met het vaststellen van nieuwe financiële kaders bepaalt de raad de nieuwe financiële uitgangspunten voor de uitvoering van taken in 2020. Door de begroting periodiek aan te passen hebben de raad en het college inzicht in de actuele begroting. Voor de onderbouwing van de verschillende posten wordt verwezen naar de voorjaarsnota 2020.
Kanttekeningen
Niet van toepassing.
Burgerparticipatie
Niet van toepassing.
Communicatie
Niet van toepassing.
Financiën
De voorjaarsnota 2020 geeft een nadelig saldo van €344.000. Het besluit is om de begroting 2020 te wijzigen n.a.v. de voorjaarsnota 2020, waarbij de begroting 2020 een nadelig saldo van € 201.000 laat zien op de algemene dekkingsmiddelen als saldo van de begroting. De effecten op de begroting 2020 en verder vormen het startpunt voor de kadernota 2021. Onderstaande tabel laat zien hoe diverse onderwerpen bijdragen aan dit saldo:
+ = budgettair voordeel, - = budgettair nadeel | |||||
Bedragen X € 1.000, - | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Primitieve begroting 2020 | 100 | 486 | 353 | 216 | 315 |
structurele doorwerking najaarsnota 2019 | -29 | -29 | -29 | -29 | -29 |
herontwikkeling Intratuinlocatie | 71 | 20 | - | - | - |
Saldo na door de raad vastgestelde wijzigingen | 143 | 477 | 324 | 187 | 287 |
Saldo wijzigingen najaarsnota per programma | |||||
P0 Bestuur en ondersteuning | |||||
Omzetten budgetten 'versnelling projecten' | 320 | - | - | - | - |
Uitbreiding griffie | -14 | - | - | - | - |
Verzekeringen panden | -5 | ||||
Geluidsapparatuur raadszaal (investering € 75.000 | - | -19 | -19 | -19 | -19 |
Financieel advies Corona effecten | -19 | - | - | - | - |
WOB verzoeken | -100 | - | - | - | - |
Accountantskosten | -25 | -25 | -25 | -25 | -25 |
taxaties | -10 | - | - | - | - |
2e begrotingswijziging WODV | -38 | - | - | - | - |
Optimalisatie digitaliseerde systemen | -25 | - | - | - | - |
Dividend | 42 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Rente | 144 | 102 | 98 | 85 | 77 |
Jaarrekeningresultaat 2019 BSGR | -25 | - | - | - | - |
Stelpost CAO ontwikkeling GR'en | 55 | - | - | - | - |
Stelpost septembercirculaire | 496 | - | - | - | - |
Totaal wijzigingen programma 0 | 796 | 89 | 85 | 71 | 63 |
P1 Veiligheid | |||||
Kabels en leidingen - verhoging baten | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Inhuur BOA - Corona | -15 | ||||
Verzekeringen panden | -1 | ||||
Dierenambulance | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Totaal wijzigingen programma 1 | -6 | 10 | 10 | 10 | 10 |
P2 Verkeer en vervoer | |||||
Kabels en leidingen - verlaging baten | -15 | -15 | -15 | -15 | -15 |
Elektra OVL en verkeersregelinstallaties | -32 | -32 | -32 | -32 | -32 |
OVL onderzoek kabelnetwerk | -30 | - | - | - | - |
Corona beboording | -7 | ||||
Huidige organisatie afval en reiniging | -31 | - | - | - | - |
Straatreiniging | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Tunnel Horst en Voordelaan | -25 | - | - | - | - |
Totaal wijzigingen programma 2 | -170 | -77 | -77 | -77 | -77 |
Programma 3 Economie | |||||
Aanpak centrum beeldkwaliteitsplan | -20 | - | - | - | - |
Marktgelden - Corona | -2 | ||||
Totaal wijzigingen programma 3 | -22 | - | - | - | - |
Programma 4 Onderwijs | |||||
Expertisekosten overdragen economisch eigendom | -8 | - | - | - | - |
Verzekeringen panden | -8 | ||||
Leerlingenvervoer - Corona | 15 | ||||
Regionale VSV projecten | -11 | - | - | - | - |
Totaal wijzigingen programma 4 | -12 | - | - | - | - |
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie | |||||
Sportaccommodaties | -95 | ||||
Verzekeringen panden | -5 | ||||
Totaal wijzigingen programma 5 | -100 | - | - | - | - |
Programma 6 Sociaal domein | |||||
Participatie uitvoeringskosten WMO | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 |
Wijkteams uitvoeringskosten WMO | -58 | -35 | -35 | -35 | -35 |
Maatwerkdienstverlening 18+ uitv. Kosten WMO | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Doelgroepenvervoer Corona | 8 | ||||
Verzekeringen panden | -3 | ||||
Bijdrage Werk en inkomen | 131 | - | - | - | - |
Regiotaxi | -15 | - | - | - | - |
Omklappen sociaal domein | -90 | - | - | - | - |
Capaciteit omklappen sociaal domein | -81 | - | - | - | - |
Jeugdhulp | -373 | - | - | - | - |
RDOG | 23 | - | - | - | - |
WTH & BBB Kwadraad | -14 | -14 | -14 | -14 | -14 |
Totaal wijzigingen programma 6 | -456 | -34 | -34 | -34 | -34 |
Programma 7 Volksgezondheid | |||||
GR RDOG incidenteel nadeel | -131 | -42 | -42 | -42 | -42 |
AED | -11 | - | |||
Opgaven klimaat/energie | -117 | - | - | - | - |
Advieskosten warmtevraag | -13 | - | - | - | - |
Totaal wijzigingen programma 7 | -272 | -42 | -42 | -42 | -42 |
Programma 8 Wonen en bouwen | |||||
Anterieure overeenkomsten - kosten voor baten | - | - | - | - | - |
Wonen – versnellen woningbouwopgave | -100 | - | - | - | - |
Meerjarenprestatieafspraken | -3 | - | - | - | - |
Totaal wijzigingen programma 8 | -103 | - | - | - | - |
Totaal wijzigingen voorjaarsnota 2020 | -344 | -54 | -58 | -72 | -79 |
Begrotingssaldo na wijzigingen najaarsnota | -201 | 423 | 266 | 116 | 207 |
* De structurele gevolgen van de voorjaarsnota 2020 zijn van invloed op de begroting 2021 |
Voorgesteld wordt de begroting 2020 te wijzigen n.a.v. de voorjaarsnota en daarmee de financiële kaders voor 2020 bij te stellen. Het begrotingssaldo vóór de voorjaarsnota bedroeg € 143.000 voordelig. Naar aanleiding van de financiële ontwikkelingen in deze voorjaarsnota verslechtert het begrotingssaldo met € 344.000. Het begrotingssaldo 2020 bedraagt na deze wijziging € 201.000 nadelig. Het effect van de voorjaarsnota voor de begrotingsjaren 2021-2024 is €54.000 negatief voor 2021, € 58.000 negatief voor 2022, € 72.000 negatief voor 2023 en €79.000 negatief voor 2024.
Risico’s
Niet van toepassing.
Duurzaamheid
Niet van toepassing.
Met vriendelijke groet,
het college van burgemeester en wethouders,
A. R. de Graaf, | Ch.B. Aptroot, |
gemeentesecretaris | burgemeester |
Raadsbesluit
Besluit
Registratienummer: Z/20/039619
De raad der gemeente Voorschoten;
Gelet op artikel 6 van de Financiële Verordening Voorschoten 2018,
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van dinsdag, 9 juni 2020
besluit:
- De op de voorjaarsnota 2020 betrekking hebbende wijziging van de programmabegroting 2020 met een incidenteel nadeel ad € 344.000 voor het jaar 2020 en de structurele autonome effecten voor 2021 e.v. vast te stellen;
- Ten gevolge van specifieke voorstellen in de voorjaarsnota 2020 te besluiten over de volgende reserves en voorzieningen:
- Een bedrag van € 494.158 in 2020 te onttrekken uit de reserve invoering omgevingswet.
- Een bedrag van € 13.000 in zetten voor de warmtevraag vanuit het in de begroting 2020 ter beschikking gestelde bedrag van € 382.000 (waarvan een bedrag van € 75.000 nog niet is bestemd) ter versnelling van de uitvoering van infrastructurele projecten in de openbare ruimte en realisatie van doelstellingen uit het coalitieakkoord'.
- Een investeringskrediet van € 75.000 beschikbaar te stellen voor geluidsapparatuur van de raadszaal.
- Ten gevolge van de in 2020 uitgevoerde her-prioritering voor de beschikbare kredieten voor het IWKP van € 5.508.892 (bestaande uit € 2.563.892 restantkredieten uit de JR 2019 en € 2.945.000 uit de Begroting 2020):
a. Het resterende investeringskrediet voor de Raadhuislaan ter hoogte van € 210.000 af te sluiten.
b. Het resterende investeringskrediet voor Adegeest 2017 ter hoogte van € 226.568 af te sluiten.
c. Het resterende investeringskrediet voor Adegeest 2018 ter hoogte van € 834.000 te verlagen met €649.000 naar € 185.000.
d. Het resterende investeringskrediet Roucooppark ter hoogte van € 65.000 af te sluiten.
e. Het resterende investeringskrediet Jan van Galenlaan ter hoogte van € 175.000 af te sluiten.
f. In de Begroting 2020 geraamde kredieten voor het IWKP ter hoogte van € 2.945.000 te verlagen met € 2.470.000 naar € 475.000.
- Ten gevolge van de in 2020 uitgevoerde her-prioritering voor de beschikbare kredieten voor de voertuigen:
a. Het resterende investeringskrediet Nissan trail 201 ter hoogte van € 15.000 af te sluiten.
b. Het resterende investeringskrediet kolkenzuiger 265 ter hoogte van € 165.000 af te sluiten.
c. Het resterende investeringskrediet veegwagen 272 ter hoogte van €220.000 af te sluiten.
d. Het resterende investeringskrediet Maaier Roberine ter waarde van € 60.000 af te sluiten.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Voorschoten,
gehouden op 16 juli 2020,
de griffier, | de voorzitter, |
|
|